جراحی دندان و دستورات و مراقبت های بعد از آن

1-بعد از جراحی دندان عقل درد خواهید داشت معمولا بین 1 تا 3 ساعت بعد از جراحی درد شروع میشود و 8 ساعت بعد از ان درد به حداکثر مقدار می رسد لذا قبل از شروع جراحی بهتر است یک قرص بروفن 400 میلی گرم نیم تا یک ساعت قبل جراحی استفاده کنید و شش ساعت بعد دوباره تکرار نمایید. 2-در صورت داشتن ناراحتی گوارشی حتما در مورد استفاده از دارو به پزشکتان اطلاع دهید. 3-بعد از جراحی دندان از کمپرس سرد یا یخ داخل یک پلاستیک روی ناحیه جراحی قرار دهید این کار را بوفاصل بیست دقیقه با قرار دادن کمپرس سرد برای پنج دقیقه تکرار نماید در سه ساعت اول بعد از جراحی برای کاهش ورم و خونریزی بسیار موثر است. 4- از تف کردن و ریختن اب دهان به بیرون در 24 ساعت اول به علت افزایش ریسک خونریزی خودداری نمایید. 5- گاز قرار داده شده حداقل یک ساعت باید روی ناحیه باشد اگر بعد از در اوردن خونریزی داشتین از یک گاز مرطوب دوباره برای دو ساعت روی ناحیه جراحی قرار داده و فشار دهید. 6- ورم بعد از جراحی دندان تا 72 ساعت به حداکثر میزان می رسد و تا یک هفته بتدریج کم می شود لذا از تورم ناحیه صورت بعد از جراحی نگران نباشید اگربعد از چند روز ورم صورت افزایش پیدا کرد به پزشکتان اطلاع دهید. 7-دو روز بعد از جراحی دندان برای کاهش ورم می توانید از کمپرس گرم استفاده کنید.

8- آنتی بیوتیک های تجویز شده تا اتمام ان طبق دستور استفاده نمایید. 9-بخیه ها یکهفته بعد از جراحی باید خارج شود لذا جهت ویزیت و در اوردن بخیه ها یکهفته بعد مراجعه فرمایید. 10- ممکن است بعد از جراحی بخاطر درد و التهاب محدودیت باز کردن دهان داشته باشید که بتدریج رفع خواهد شد. 11-کبودی صورت بعد از جراحی بخصوص در افراد با سن بالا و پوست روشن ممکن است ایجاد شود که جای نگرانی نداشته و خود به خود رفع خواهد شد. 12-شب بعد از جراحی می توانید از دهانشویه استفاده نمایید بهتر است مسواک نزنید و مسواک را از روز بعد از جراحی شروع کنید. 13-بعد از جراحی از مایعات خنک و ولرم استفاده نمایید و تا حد امکان از غذا های سفت و گرم خودداری نمایید. 14-از انجام ورزش و حمام در 24 ساعت بعد از جراحی خودداری نمایید. 15-در صورتیکه فشار خون دارید حتما داروهای فشار خون خود را طبق روال قبل استفاده کرده و بعد از جراحی فشار خود را اندازه بگیرید در صورت افزایش فشار خون ریسک خونریزی وجود خواهد داشت.